Agentia Nationala a Achizitorilor din Romania
Statut
Agenda/Evenimente
Proiecte
Parteneri
Articole/Analiză
Galerie foto
Link-uri utile
Protocol de colaborare între ANRMAP și ANSA
Dezbatere publica: Modificarea SEAP - nevoi ale utilizatorilor
Dezbatere publica: Regimul incompatibilitatilor alesilor locali
 

15 mai 2015 - Conferinta Nationala: "NOUTATI SI BUNE PRACTICI NATIONALE SI INTERNATIONALE IN ATRIBUIREA CONTRACTELOR DE ACHIZITII PUBLICE"

Asociatia Nationala a Specialistilor in Achizitii a fost reprezentata la Conferinta Nationala cu tema NOUTATI SI BUNE PRACTICI NATIONALE SI INTERNATIONALE IN ATRIBUIREA CONTRACTELOR DE ACHIZITII PUBLICE, in data de 15 mai 2015 la Athenee Palace Hilton de catre presedintele ANSA - Sorin Fusea, care a sustinut o tema legata de riscurile penale in achizitiile publice.

Avand in vedere interesul celor care au participat la eveniment, Asociatia isi propune sa ofere modele de buna practica in luarea masurilor de preventie si totodata sa acorde consultanta in situatiile de conflict care privesc executarea contractelor publice.

 
 

16 mai 2014 - Conferinta Nationala

Conferinta Nationala derulata in 16 mai 2014 la Hotel Athenee Palace Hilton a intrunit reprezentanti ai mai multor institutii cu rol de reglementare si control, intr-o dezbatere legata de aplicarea normelor ce privesc contestatiile si implicatiile acestora in derularea unei achizitii.

Problematica discutata a suscitat interesul participantilor, accentul fiind pus pe raspunderea membrilor comisiei de evaluare si implicarea in contract a tertului sustinator. De asemenea, conflictul de interese a fost abordat atat din perspectiva penala, cat si administrativa.

Avand in vedere activitatile de reglementare pentru transpunerea Directivelor europene in materie, ANSA invita practicienii sa faca observatii legate de problemele intampinate in practica.

Dorinta noastra este de a realiza o implicare activa in acest moment, intrucat o transpunere facuta de teoreticieni este susceptibila de rigori excesive, greu de depasit de cei chemati sa aplice norma de transpunere.

Opiniile pot fi dezbatute pe forumul ANSA (www.ansar.ro).

 

28 martie 2014 - Măsuri anti-fraudă privitoare la achizițiile publice din Piața Unică a Uniunii Europene. Soluții legislative, instituționale și tehnice.

In cadrul videoconferintei cu tema "Masuri anti-frauda privitoare la achizitiile publice din Piața Unică a Uniunii Europene. Soluții legislative, instituționale și tehnice" derulata in 28 martie 2014, ANSA a pus in discutie necesitatea deschiderii spre dezbatere a ANRMAP si a celorlalte organisme guvernamentale pentru adopatarea unor reglementari functionale, mai ales in contextul provocarii generate de implementarea la nivel national a noilor directive in materia achizitiilor publice.

Pornind de la dezideratul unor proceduri dincolo de suspiciuni de trucare/directionare, ANSA a subliniat faptul ca atat instantele de contencios cat si cele din domeniul penal au nevoie de specialisti care sa sprijine judecatorul si organele de urmarire penala in intelegerea aspectelor tehnice ce tin de derularea unor achizitii. Oportunitatea utilizarii unor persoane de specialitate in detrimentul unor experti contabili a fost subliniata de noi in mai multe randuri. ANSA a initiat demersuri pentru extinderea ariei de specializare a experţilor autorizaţi de Ministerul Justiţiei, prin introducerea unei specializări în achiziţii publice.

Astfel, desi unele dosare treneaza tocmai datorita dificultatilor in formularea unei opinii, judecatorii sunt nevoiţi să apeleze, de cele mai multe ori, la experţi care sunt specializaţi exclusiv în domeniul financiar-contabil, persoane care nu au competente in aprecierea unor nereguli în derularea unei achiziţii publice sau aspecte ce tin de fraudarea acestora.

ANSA arata ca in cadrul organismelor profesionale exista profesionisti capabili să întocmească rapoarte de expertiză in domeniul achizitiilor publice, sfera in care acestia ar urma sa se pronunte vizand indeplinirea conditiilor de calificare a unor oferte, modul in care este atribuit un contract public – raportat la legislatia specifica incidenta - dar si aspecte ce tin de implementarea contractelor (oportunitatea incheierii unor acte aditionale si conditiile care sustin majorarea de pret).

Suntem optimisti in speranta ca factorul guvernamental va intelege importanta celeritatii in solutionarea conflictelor la nivel administrativ si finalizarea dosarelor aflate pe rolul instantelor, unul dintre elementele care pot contribui in realizarea demersului fiind tocmai extinderea ariei de expertiza a expertilor judiciari.

De asemenea, apreciem ca este in interesul statului roman sa instituie masuri de limitare si descurajare a influentei factorului politic in dirijarea atribuirii unor contracte publice, finalitatea fiind cresterea increderii organismelor europene in transparenta decizionala si buna gestionare a fondurilor, respectiv cresterea gradului de absortie a fondurilor europene (cu un nivelr edus al corectiilor financiare). Consecventa in fixarea intereselor autoritatilor publice ar putea sa conduca la diminuarea risipirii banilor publici pentru proiecte care fie nu au aplicabilitate, fie devin simple hartii inutilizabile pentru decidentul politic care preia noul mandat.

 

In Franta, in cazul conflictului de interese, starea infractionala se opreste acolo unde dispare suspiciunea

Cel de-al noualea seminar dedicat magistratilor si politistilor privind combaterea fraudei in achizitii s-a bucurat de prezenta domnului Frédéric TEILLET, magistrat de legatura in cadrul Ambasadei Frantei la Bucuresti.

La seminarul organizat intre 12–14 martie 2014, la Baile Felix (jud. Bihor), domnul Teillet a explicat legislatia franceza in ceea ce priveste principalele infractiuni legate de achizitii – coruptia, conflictul de interese, favorizarea si traficul de influenta.

Un interes deosebit a fost acordat jurisprudentei Curtii de Casatie in ceea ce priveste conflictul de interese de natura penala. Frédéric Teillet a prezetat interpretarea severa pe care instanta suprema o da "interesului" si "participarii la decizie" mentionte in prevederea care incrimineaza conflictul de interese.

Dincolo de situatiile evidente de conflict de interese de natura penala (primarul care acorda un contract firmei la care fiica sa este administrator), se pune intotdeauna intrebarea:

Unde fixam limita cand vorbim de interesul unui membru mai indepartat al familiei, un prieten ori o cunostinta?

Raspunsul oferit de jurisprudenta franceza este ca starea infractionala se opreste acolo unde dispare suspiciunea. Aceasta interpretare dura, a spus diplomatul francez, "se conformeaza complet scopului textului incriminator. Acesta are ca obiectiv evitarea situatiei in care o persoana aflata intr-o functie publica sa se foloseasca de aceasta in interes personal sau sa fie numai banuita ca nu ar folosi functia publica in interesul general."

Frédéric Teillet a prezentat in sensul celor sustinute argumentele pe care Raportorul Codului Penal napoleonian le-a adus in 6 februarie 1810 in fata legislativului: "Respectul de care se bucura functionarii decurge mai ales din increderea pe care o inspira, iar tot ce poate altera aceasta incredere sau le poate pune in pericol moralitatea trebuie sa le fie interzis."

Cu privire la implicarea in procesul decizional, jurisprudenta Curtii de Casatie arata inca din 1999 ca participarea unui consilier local intr-un organism al autoritatii locale care delibereaza asupra unei probleme in care el are un interes este element constitutiv al infractiunii. Mai mult, a aratat diplomatul francez, in cazul presedintelui unei colectivitati locale [consiliu local, departamental, regional], infractiunea de conflict de interese de natura penala poate sa fie savarsita chiar daca el nu a luat la deliberare, jurisprudenta pleacand de la prezumtia ca presedintele institutiei vegheaza asupra tuturor actiunilor acesteia.

Frédéric Teillet a subliniat si rolul important in lupta contra coruptiei pe care il joaca incriminarea favorizarii in Codul Penal francez: "spre deosebire de infractiunile de coruptie (in sens strict) si de trafic de influenta, la infractiunea de favorizare nu mai este necesara dovedirea existentei unui avantaj oarecare oferit in contrapartida pentru sprijinul acordat de persoana care ocupa functia publica."

Seminarul de la Baile Felix a reunit 27 de participanti dintre care: sase judecatori de drept penal, cinci judecatori de drept contencios-administrativ, patru procurori DNA, cinci procurori din partea Parchetului General si sapte ofiteri operativi IGPR.

Urmatorul seminar privind combaterea fraudei in achizitii se va desfasura la Timisoara, intre 2-4 aprilie 2014.

Seminarul a fost organizat de Fundaţia Freedom House Romania, Ministerul Justiţiei, Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Public, Direcţia Naţionala Anticorupţie, Institutul Naţional al Magistraturii, Direcţia de Investigare a Fraudelor din cadrul IGPR, Asociaţia Naţionala a Specialiştilor in Achiziţii, Expert Forum, Asociaţia Actori Europeni (Euractiv.ro şi Euractiv.com) in parteneriat cu Magistrats européens pour la démocratie et les libertés (MEDEL), Konrad Adenauer Stiftung, Programul Statul de Drept Europa de Sud-Est, Divizia penala şi de graţieri a Ministerului de Justiţie Francez, Autoritatea Naţionala pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, Agenţia Naţionala pentru Integritate, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.

 

3 martie 2014 - Achizitiile publice. Suspiciuni, inertii, blocaje

Evenimentul reuneste reputati specialisti in materia achizitiilor publice, intr-o discutie relaxata cu privire la suspiciunile, inertiile si blocajele uneia dintre cele mai importante surse de bani si corectitudine din societate.

Specialisti:
Jud. Diana BULANCEA, CURTEA DE APEL BUCURESTI - Sectia de contencios administrativ si fiscal, detasata in cadrul Agentului guvernamental pentru Curtea Europeana de Justitie, Serviciul de contencios al Uniunii Europene.

Av. Adrian CEPARU, Partner CEPARU IRIMIA

Florentina DRAGAN, consilier de solutionare si membru in colegiul CONSILIULUI NA?IONAL DE SOLUTIONARE A CONTESTATIILOR

Sorin FUSEA, Presedinte ASOCIATIA NATIONALA A SPECIALISTILOR IN ACHIZITII

Av. Oana GAVRILA, Managing Associate TUCA ZBARCEA & ASOCIATII

Moderator
Bogdan DUMITRACHE

Probleme dezbatute
  • evaluari succesive in aceeasi procedura de atribuire; dreptul autoritatii de a sesiza si sanctiona, cu prilejul evaluarilor ulterioare, abateri ale unor documentatii de calificare care, in evaluarea anterioara, fusesera considerate conforme;
  • cadrul procesual pasiv in solutionarea plangerii impotriva deciziei CNSC; necesitatea introducerii in judecata a ofertantului desemnat castigator atunci cand se discuta anularea rezultatului procedurii sau chiar anularea procedurii;
  • consecinte si remedii in situatia pronuntarii unei hotarari fara participarea ofertantului desemnat castigator;
  • completarea argumentatiei dupa studiul dosarului achizitiei; tardivitatea / inadmisibilitatea argumentelor aduse exclusiv la cunostinta CNSC;
  • trucarea licitatiilor in achizitiile publice.

 

7 septembrie 2013 - Analiză privind implementarea contractelor cu finanţare europeană

Asociaţia Naţională a Specialiştilor în Achiziţii (ANSA) a organizat în data de 7 sept. 2013 o dezbatere având ca tematică „Implementarea contractelor cu finanţare europeană”. Domeniul pentru care s-a dorit realizarea unei referenţieri este acela al managementului deşeurilor solide şi tehnologia care răspunde problemelor de mediu.

Evenimentul s-a derulat în Bucureşti, sala Tyr, Phoenicia Grand Hotel şi a avut ca participanţi atât membri ANSA cât şi invitaţi din cadrul unor corporaţii interesate de modul în care sunt puse în executare contractele de furnizare şi lucrări.

Discuţia s-a dorit a fi una aplicată, iar agenda propusă a cuprins următoarele teme:

  • Implementarea de tehnologii în proiectele cu finanţare europeană – experienţă şi idei pentru viitor – studii de caz
  • Managementul deşeurilor solide – Probleme în implementarea contractelor
  • Documentaţia de atribuire - de la concepţie la implementare şi invers
  • Modificări (Ordine de Variaţie) – Contract “tip FIDIC” versus Legislaţie

În sesiunea destinată prezentărilor au realizat expuneri cu o pronunţată nuanţă aplicativă Lucian Pavel - Heavy Industry Dep. Manager Process Engineering, Adrian MIHĂILESCU – Consultant Senior Infrastructură, Andrei NaumescuConsultant şi Emilian TRAISTĂ – Consultant Senior Infrastructură.

În context au fost abordate probematici care ţin de Determinarea Inginerului, Revendicări de timp si bani, respectiv situaţia studiilor insuficiente legate de stratul acvifer şi lucrările suplimentare necesare.

 

20 iulie 2012 – A doua reuniune a Comitetului Național Consultativ pentru Achiziții Publice (CNCAP) organizată de ANRMAP


Asociaţia Naţională a Specialiştilor în Achiziții a participat la cea de-a doua întrunire a Comitetului Naţional Consultativ pentru Achiziţii Publice, eveniment organizat de Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achizițiilor Publice (ANRMAP) in data de 20 iulie 2012.
Obiectivul principal al reuniunii CNCAP l-a constituit analiza propunerilor de modificare a legislatiei in vigoare în domeniul achiziţiilor publice, mai putin legislatia tertiara.
Propunerile si recomandarile membrilor CNCAP vor fi transpuse de catre ANRMAP in completări şi modificări ale O.U.G. nr. 34/2006, respectiv H.G. nr 925/2006 pana cel tarziu la începutul lunii septembrie.
Printre propunerile de completare si modificare a legislatiei in domeniul achizitiilor care urmeaza a fi implementate de catre ANRMAP se regăsesc o parte din cele formulate de ANSA. Aratam ca implicarea ANSA in lucrarile CNCAP a condus la preluarea de catre initiatorii modificarilor a unora dintre sugestiile pentru amendarea legislatiei incidente:

  • eliminarea posibilitatii de a prezenta o oferta in care elemente care nu sunt trasferabile puteau fi dovedite prin sustinerea tertului (experienta similara, fara a fi avut in vedere si cifra de afaceri);
  • modificarea art. 21 din OUG 34/2006 prin extinderea procedurilor de atribuire prin utilizarea mijloacelor electronice;
  • realizarea unei raportări către ANRMAP, într-un termen rezonabil, respectiv publicarea in SEAP a informatiilor privind semnarea orcarui contract public, de valoare semnificativa, pentru cresterea gradului de transparenta a datelor ce privesc achizitia publica (propunere transpusa in proiectul de modificare a Art. 19 alin. 2);
  • declararea ca neconformă a ofertei care nu contine “semnătură electronica”; (propunere transpusa in completarea Art. 36 alin.(2) din HG nr. 925/2006);
  • utilizarea unor garantii de participare raportat la valoarea estimata a lotului, in situatia in care procedura este derulata prin impartire pe loturi (propuneri sustinute in cadrul dezbaterilor CNCAP din 20.07.2012 si transpuse in Art. 85 alin. (3) din proiectul de modificare a OUG nr. 34/2006);
  • inaintarea catre CNSC a documentelor reprezentand dosarului achizitiei publice in continutul care corespunde documentelor intocmite/emise chiar la data depunerii contestatiei, fara a se da posibilitatea completarii cu documente intocmite/emise ulterior (transpusa in modificarea art. 215 alin. (1) si completarea art. 274 alin.(1) din cadrul OUG nr. 34/2006);
  • prelungirea perioadei de evaluare a ofertelor ca urmare a depunerii unei contestatii la CNSC/ Curte de Apel, astfel incat sa nu fie incalcat termenul prevazut de art. 200 alin. 1 al OUG nr. 34/2006, chiar in situatia in care a acesta a fost prelungit in conformitate cu disp. alin. 2;
  • interzicerea impunerii drept experienţă similară prezentarea unui contract care să înglobeze toate activităţile ce fac obiectul contractului ce urmează să fie atribuit, atunci când obiectul acestuia presupune orice combinație de furnizare de produse/prestare de servicii/execuția de lucrări(transpusa in modificarea Art. 9 din HG nr. 925/2006);
  • stabilirea unui termen in care Raportul procedurii este aprobat de seful autoritatii contractante.
  • aprobarea Raportului procedurii în termen de 3 zile lucrătoare, după ce, după caz, în prealabil se întoarce de la UCVAP.
  • posibilitatea utilizării unor experti cooptati pentru evaluarea documentelor de calificare;

Din punctul de vedere al reprezentantilor ANSA, unele dintre aspectele care nu s-au concretizat în amendamente la prevederile legale in vigoare, pentru care ANRMAP si ceilalti actori guvernamentali implicati ar trebui sa acorde o deosebita atentie, sunt urmatoarele:

  • Reglementarea modului de restituire a garantiei de participare in cazul acordului cadru;
  • Posibilitatea utilizarii pietei la disponibil administrate de catre bursele de marfuri
  • Modul in care pot fi utilizate expertize tehnice de specialitate în cadrul soluţionării contestaţiilor de către CNSC.

Proiectele de modificarea a OUG nr. 34/2006 şi HG nr. 925/2006, se regasesc pe www.anrmap.ro şi sunt ataşate la sectiunea Comunicare a site-ului www.ansar.ro
Orice modificare pe care o considerati utila in vederea amendarii celor doua acte normative de referinta in achizitiile publice pot fi transmise la adresa www.office@ansar.ro pana la data de 5 august 2012.
Multumim tuturor celor care, in calitate de membrii ai Asociatiei Nationale a Specialistilor in Achizitii sau sustinatori ai acestei organizatii profesionale, au contribuit la identificarea elementelor care creaza impedimente in aplicarea practica a prevederilor legale aplicabile la acest moment, respectiv au facut/vor face propuneri de amendare a legislatiei achizitiilor publice.

 

14 iun. 2012 - Reuniunea Comitetului Național Consultativ pentru Achiziții Publice
Asociaţia Naţională a Specialiştilor în Achizitii a participat ieri, 14.06.2012, la prima întrunire a Comitetului Naţional Consultativ pentru Achiziţii Publice, eveniment organizat de Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achizițiilor Publice.

În cadrul întâlnirii, Asociaţia Naţională a Specialiştilor în Achizitii a fost reprezentată de doamna Milica Ecaterina Dobrotă şi de domnul Emilian Traistă.

Dezbaterile din cadrul Comitetului s-au concentrat, atât pe chestiuni administrative şi de organizare a modului de lucru al Comitetului Naţional Consultativ pentru Achizitii Publice, cât şi asupra propunerilor de modificări legislative în domeniul achiziţiilor publice venite din partea asociaţiilor profesionale, camerelor de comerț, asociațiilor patronale, organizațiilor neguvernamentale şi autorităților contractante, respectiv operatori economici și altor actori implicați în domeniul achizițiilor publice.

Un accent deosebit a fost acordat modalităţilor de stabilire a criteriilor de calificare şi/sau selecţie în cadrul procedurilor de achiziţie publică.

Agenda Asociaţiei Naţionale a Specialiştilor în Achizitii, susţinută de cei doi reprezentanţi în cadrul lucrărilor Comitetului, a fost construită pe marginea următoarelor teme majore:

1. punerea de acord a legislaţiei secundare cu cea principala în materia achiziţiilor publice
2. crearea unei practici unitare în aplicarea dispoziţiilor legale privind achiziţiile publice
3. clarificarea regimului juridic al Notificărilor emise de ANRMAP
4. corelarea activităţii de verificare ex-ante cu cea ex-post a ANRMAP
5. analiza documentelor de participare la procedurile de achiziţie publică (ex. certificatul de participare la licitaţii cu oferta independentă) şi a modului în care se asigură proporţionalitatea sancţiunilor aplicabile în situaţia constatării unor nereguli.

Acestea, împreună cu alte propuneri punctuale de modificări legislative, vor fi comunicate ANRMAP în vederea analizării şi înaintării către Guvern, conform solicitării formulate în cadrul reuniunii de preşedintele ANRMAP.

Detalii cu privire la problemele concrete ridicate de reprezentaţii ANSA, precum si răspunsurile furnizate acestora, vor fi prezentate intr-un comunicat ulterior.

 

Reuniune Comitetul National Consultativ pentru Achizitii Publice
Ca urmare a publicării în M.Of. nr. 315 din 11 mai 2012 a Ordinului preşedintelui ANRMAP nr. 166/2012, asociaţiile profesionale, asociaţiile patronale, organizaţiile neguvernamentale şi reprezentanţi ai camerelor de comerţ din România au fost nominalizate pentru a participa la constituirea Comitetului Naţional Consultativ pentru Achiziţii Publice.

Comitetul este un organism fără personalitate juridică, coordonat de Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, iar rolul acestuia a fost definit ca forum de dezbatere a proiectelor de acte normative din domeniul achiziţiilor publice.

Prima reuniune a Comitetului Naţional Consultativ pentru Achiziţii Publice a fost stabilită pentru data de 14 iunie a.c., agenda discuţiilor urmând să fie definitivată în funcţie de propunerile participanţilor.

Asociaţia Naţională a Specialiştilor în Achiziţii (A.N.S.A.) a confirmat participarea la dezbaterile cu rol consultativ derulate de acest for aflat în coordonarea ANRMAP, iar în calitate de membru al acestui organism ne propunem să formulăm propuneri pertinente care să aibă ca efect îmbunătăţirea cadrului legal în materia achiziţiilor publice.

Asociaţia Naţională a Specialiştilor în Achiziţii (A.N.S.A.) este o asociaţie profesională care a iniţiat în anul 2011 o serie de dezbateri publice şi discuţii cu reprezentanţi ai autorităţilor contractante şi mediului de afaceri în scopul de a identifica inconvenientele în aplicare a procedurilor de achiziţii publice.

Întrucât sunt convins că fiecare dintre cei care lucrează în domeniu a simţit direct acele piedici legate de legislaţie sau de interpretările acesteia, considerăm că orice suport pe care doriţi să-l daţi acestei iniţiative poate fi bine-venit.

Pe forumul ANSA veţi găsi posibilitatea să vă exprimaţi propunerile, iar în situaţia în care doriţi o implicare directă vă rugăm să ne contactaţi la office@ansar.ro

 

Seminar Consiliul Concurentei
Consiliul Concurentei a organizat in data de 31 mai 2012 un Seminar cu tema "Combaterea cartelurilor in achizitiile publice".

In cadrul Seminarului au fost analizate aspecte care prezinta in interes deosebit in contextual actual:
- Constientizarea autoritatilor contractante din Romania cu privire la riscul la care se expun atunci cand exista un cartel format din ofertantii la o procedura de achizitie publica;
- Indiciile care stau la baza detectarii existentei unui cartel in cadrul procedurilor de achizitii publice;
- Incidente dispozitiilor in domeniul concurentei in sanctionarea cartelurilor existente in cadrul procedurilor de achizitii publice.

De asemenea, Consiliul Concurentei a elaborat un ghid avand ca titlu: "Licitatiile trucate – ofensa adusa concurentei".

In cadrul Ghidului este prezentat cadrul juridic precum si aspecte practice legate de fraudarea licitatiilor, astfel cum aceasta este reglementata in Legea concurentei nr. 21/1996.

Retinem unele aspecte care sunt demne de a fi avute in vedere atat de cei care pregatesc documentatia in vederea derularii unei proceduri de achizitie publica, cat si de operatorii economici interesati de depunerea unei oferte:
- definirea licitatiilor trucate: intelegerea intre ofertanti de a prezenta oferte care nu exprima rezultatul liberei concurente, in scopul realizarii de venituri suplimentare. Acest fapt are ca efect cresterea preturilor si/sau scaderea calitatii;
- forme de trucare a licitatiilor:

     - oferta inchisa: (complementara, de curtuazie, simbolica)
     - retinere de la ofertare: unul sau mai multi concurenti care in mod normal ar participa cu oferte in cadrul licitatiei sau care a participat la licitatii similare in trecut, se inteleg sa se abtina de la participare sau sa retraga oferte deja depuse, astfel incat licitatia sa fie castigata de un participant desemnat;
     - alternarea ofertei: toti participantii depun oferte, dar ofertantul castigator este desemnat prin rotatie, in functie de valoarea contractului, alocandu-se sume egale fiecarui participant sau in functie de volumul tranzactiei, corespunzator dimensiunii fiecarei companii participante;
     - alocarea pe piata: participantii isi impart pietele intre ei, prin alocarea anumitor clienti sau categorii de clienti, alocarea de produse sau de teritorii.

- masuri de prevenire a trucarii licitatiilor:

     - inainte de planificarea licitatiei, o buna informare cu privire la produsele/serviciile disponibile pe piata care s-ar potrivi solicitarilor autoritatii contractante;
     - maximizarea participarii ofertantilor potentiali, prin stabilirea unor conditii de eligibilitate care nu limiteaza nejustificat concurenta;
     - definirea clara si cuprinzatoare a cerintelor din caietele de sarcini. Evitarea predictibilitatii – cresterea riscului de trucare a licitatiilor;
     - alegerea cua tentie a criteriilor de evaluare;
     - instruirea personalului implicat in organizarea procedurilor de achizitii publice referitor la riscurile unei intelegeri secrete a ofertantilor de trucare a licitatiei.

 

Comunicare intalnire CCR
Asociaţia Naţională a Specialiştilor în Achiziţii a iniţiat o întâlnire cu organele de conducere din cadrul Curţii de Conturi a României în vederea realizării unei analize comune asupra unora dintre practicile care intervin în activitatea de achiziţii publice.

Tema discuţiilor, astfel cum a fost agreată de părţi a implicat discutarea următoarelor subiecte:
  • explicarea clară a principiului utilizării eficiente a fondurilor publice şi a criteriilor în funcţie de care este reţinută o abatere în aplicarea acestuia;
  • actualizarea preţului unui contract de lucrări;
  • încheierea actelor adiţionale: necesitate şi consecinţe;
  • conceptul de neregulă şi fraudă în legislaţia europeană şi naţională.
Echipa Curţii de Conturi care a participat la această întâlnire a fost condusă de doamna Doina Elena DASCĂLU, vicepreşedinte, şi domnul Ştefan PETE, consilier de conturi.

Din constatările celor peste 1.200 de angajaţi ai Curţii de Conturi care realizează activităţi în teren, instituţia de control a sintetizat abaterile care se înregistrează frecvent în activitatea de achiziţii publice. Acestea ar urma să fie introduse într-un sistem informatic centralizat (INFOPAC) astfel încât o eventuală modificare a normei legale în domeniul achiziţiilor publice să poată beneficia de suportul experienţei şi cunoaşterea riscurilor în activitatea practică.

Obţinerea unei înţelegeri complete asupra modului de realizare a achiziţiilor publice implică aplicarea cunoşţiinţelor tehnice specifice domeniului în care se încheie contractul public. Majorările ulterioare ale preţului unui contract public, dar şi prelungirea termenelor de finalizare a unui contract derulat pe o perioadă mai îndelungată pot fi contracarate prin utilizarea unor clauze penalizatoare care să descurajeze astfel de tendinţe.

Concluzia auditorilor publici externi mandataţi să analizeze modul de formare, de administrare şi de întrebuinţare a resurselor financiare ale statului a reliefat pregnant că rolul şi conţinutul documentaţiei de atribuire pot fi înţelese în adevărata lor relaţie, chiar în activitatea de verificare, prin raportarea la un nivel mediu al preţurilor pentru bunurile, serviciile şi lucrările achiziţionate.

În procesul de consultare cu Asociaţia Naţională a Specialiştilor în Achiziţii s-a pus în evidenţă nevoia unei legislaţii predictibile şi ferme în segmentul de reglementare a achiziţiilor publice prin instituirea unui mecanism adecvat de control şi recuperare a fondurilor utilizate necorespunzător.

 

Întâlnire ANSA cu preşedintele ANRMAP
ANSA a avut în data de 28 martie 2012 o întâlnire tematică cu preşedintele ANRMAP, d-na Cristina Trăilă.

Subiectul dezbaterilor s-a axat pe perspectiva privind amenzile acordate persoanelor fizice care efectuează achiziţii publice şi perfecţionarea pregătirii profesionale a celor care activează în sfera achiziţiilor publice sau doresc să se califice în acest domeniu.

Astfel cum am semnalat şi cu prilejul altor discuţii cu oficialii autorităţilor de control şi monitorizare a procedurilor de achiziţii publice, condiţia şi mediul de lucru al celor din compartimentele de specialitate înfiinţate prin dispoziţiile art. 304 indice 1 din OUG nr. 34/2006 nu ne este indiferent, mai ales în contextul percepţiei publice asupra modului de atribuire a contractelor publice.

Specificul activităţii de pregătire şi perfecţionare a unui achizitor performant implică un proces de asimilare de cunoştinţe şi informaţii complexe care nu se poate realiza pe o perioadă scurtă de ordinul câtorva zile sau chiar săptămâni. Lipsa posibilităţii unei practici de specialitate pe domeniu, corelat cu largheţea în acordarea calităţii de expert în achiziţii de către firme în cadrul cărora nu se regăsesc persoane care să fi aprofundat la nivel practic şi pragmatic domeniul conduce la lansarea în piaţa de profil a unor persoane ezitante în aplicarea tipurilor de procedură prevăzute de lege. Participarea acestora în pregătirea documentaţiei de atribuire sau ca evaluatori în proceduri complexe vulnerabilizează posibilitatea acordării contractului public în condiţiile unei depline legalităţi şi urmărind interesul general. Astfel pot apărea şi corecţii sau acordarea de amenzi care se răsfrâng la nivel individual. Dorinţa de îmbunătăţire a nivelului profesional depinde de fiecare, însă pentru cei aflaţi în entităţi care nu dispun de o bază materială şi de fonduri pentru pregătire, la nivel obiectiv, lipsa de informaţii şi imposibilitatea de perfecţionare nu le poate fi imputabilă până la un punct.

În încercarea de a institui mai multă fermitate în modul de acordare a diplomelor de calificare în domeniul achiziţiilor publice, preşedintele ANRMAP preconizează emiterea unui ordin administrativ care să reglementeze modul de obţinere a dreptului de profesare în segmentul achiziţiilor publice.

Apreciem că introducerea unei discipline de profil la nivelul studiilor universitare sau de masterat ar putea conduce la o mai aprofundată dezvoltare a abilităţilor viitorilor colegi, dornici să activeze într-un domeniu dedicat satisfacerii interesului general.

 

Discutie tematica la Curtea de Conturi
(30-01-2012)

Va comunicam cu placere ca Asociatia Nationala a Specialistilor in Achizitii a initiat o intalnire cu organele de conducere din cadrul Curtii de Conturi a Romaniei in vederea colaborarii in cadrul unor proiecte care vizeaza, intre altele, analiza unor aspecte practice si legale referitor la procedurile de achizitii publice.

Tema discutiilor, agreata de parti, a inclus si discutarea urmatoarelor subiecte:
  • explicarea concisa si clara a principiului utilizarii eficiente a fondurilor publice si a criteriilor in functie de care poate fi definita o abatere in aplicarea acestuia;
  • actualizarea pretului unui contract de lucrari;
  • incheierea actelor aditionale: necesitate si consecinte;
  • conceptul de neregula si frauda in legislatia nationala si europeana

Echipa Curtii de Conturi care a participat la aceasta intalnire a fost condusa de doamna Doina Elena DASCALU, vicepresedinte, si domnul Stefan PETE, consilier de conturi.

Din constatarile celor peste 1.200 de angajati ai Curtii de Conturi care realizeaza activitati in teren, institutia de control a sintetizat abaterile care se inregistreaza frecvent in activitatea de achizitii publice. Acestea ar urma sa fie introduse intr-un sistem informatic centralizat (INFOPAC), astfel incat o eventuala modificare a normei legale in domeniul achizitiilor publice sa poata beneficia de suportul experientei in aplicarea anumitor principii europene si cunoasterea riscurilor in activitatea practica.

Obtinerea unui concept complet asupra modului de realizare a achizitiilor publice va implica aplicarea cunostiintelor tehnice specifice domeniului in care se incheie contractul public.

Concluzia auditorilor publici externi mandatati sa analizeze modul de formare, de administrare si de intrebuintare a resurselor financiare ale statului a reliefat pregnant faptul ca rolul si continutul documentatiei de atribuire pot fi intelese in adevarata lor relatie, chiar in activitatea de verificare, prin compararea cu un nivel mediu al preturilor pentru bunurile, serviciile si lucrarile achizitionate, la nivel national si intrenational.

 

Asociaţia Naţională a Specialiştilor în Achiziţii (A.N.S.A.) a semnat în luna octombrie 2011 un Protocol de colaborare cu Agenţia Naţională de Integritate (A.N.I.), scopul acestuia fiind, în principal, evitarea potenţialelor situaţii de conflict de interese în derularea procedurilor de achiziţie publică şi prevenirea ex ante a producerii consecinţelor negative în utilizarea fondurilor publice.

Aşa cum şi-a propus, A.N.S.A. are în vedere promovarea unor mecanisme de detectare a factorilor de risc în activitatea de achiziţii, de natură a pune în pericol buna desfăşurare a procedurilor de achiziţie si buna gestiune financiară a fondurilor europene şi implicit evitarea aplicării de corecţii financiare.

Principalele activităţi convenite prin semnarea Protocolului, vizează:
  • sprijinirea iniţiativelor legislative promovate de fiecare dintre părţi, în vederea eficientizării activităţilor de prevenire şi combatere a conflictelor de interese, interpretarea legislaţiei care reglementează conflictele de interese şi asigurarea unei transparenţe sporite în utilizarea fondurilor publice
  • organizarea unor seminarii şi mese rotunde având ca teme metodele şi mijloacele de prevenire şi combatere a conflictelor de interese, precum şi respectarea prevederilor legale referitoare la transparenţă în procedurile achizitive şi incompatibilităţi
  • realizarea de ghiduri practice şi/sau alte materiale de promovare specifice (broşuri, afişe, pliante, materiale pe orice suport de stocare electronică, etc.), în scopul prevenirii potențialelor situaţii generatoare de conflict de interese şi/sau incompatibilitate

În vederea operaţionalizării Protocolului, pe site-ul Asociaţiei, la adresa http://www.ansar.ro/agenda-evenimente, A.N.S.A. va pune în discuţie un proiect ce are ca obiectiv identificarea elementelor favorizante ale conflictului de interese şi modul în care acestea pot fi combătute prin perfectarea cadrului legal existent.
 
Copyright © 2011 ANSA - All Rights Reserved Web design Bucuresti